Thursday, December 23, 2010

Pengajaran Berasaskan Web


Pengajaran berasaskan web (PBW) adalah pendekatan pengajaran dengan menggunakan web sebagai bahan perantara. Ia merupakan pendekatan yang inovatif dalam teknologi pendidikan masa kini yang membolehkan proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung tanpa sempadan dunia dan batasan waktu. Menurut Rozinah (2007), definisi PBW ialah program pengajaran berasaskan hipermedia yang menggunakan atribut dan sumber WWW bagi mereka cipta dan mendukung suasana pembelajaran yang bermakna. Justeru, pengajaran PBW adalah merupakan pendekatan alternatif di zaman teknologi digital masa kini yang dapat memenuhi kehendak sistem pendidikan dan kepelbagaian warganya.

Ciri-ciri Pengajaran Berasaskan Web adalah :

1. Interaktif
2. Multimedia
3. Sistem terbuka
4. Pencarian dalam talian
5. Akses secara global
6. Penerbitan elektronik
7. Keselarasan sedunia
8. Sumber dalam talian
9. Interaksi silang-budaya
10.Pelbagai kepakaran
11. Sokongan industri
12. Kawalan pelajar
13. Keselesaan
14. Mudah digunakan
15. Berkesan


Sumber : Internet dalam pendidikan

Sunday, December 5, 2010

Pokok Mati Akibat Wifi...

Pokok Ash


ALPHEN AAN DEN RIJN, Belanda - Satu kajian oleh sekumpulan penyelidik dari Universiti Wageningen, Belanda mendapati radiasi daripada rangkaian gelombang tanpa wayar (Wifi) mungkin boleh menyebabkan pokok yang terdapat berdekatan dengan peranti penghala Internet tanpa wayar mati, lapor sebuah akhbar semalam.

Para saintis itu memperoleh hasil kajian tersebut selepas melakukan kajian ke atas 20 batang pokok ash yang daunnya menjadi kuning. Hasil kajian itu menimbulkan kebimbangan bahawa radiasi Wifi boleh memberi kesan terhadap tubuh manusia.

Ia turut menyebabkan ibu bapa dan guru-guru berkempen agar peranti Wifi tidak dipasang di sekolah. Bandar Alphen aan den Rijn yang terletak di barat Belanda mengarahkan kajian itu dilakukan sejak lima tahun lalu selepas mendapati pokok-pokok di kawasan itu mengalami situasi yang tidak normal.

Kajian itu mendapati pokok yang diletakkan paling hampir dengan radio Wifi mempunyai daun berwarna kuning berikutan lapisan kulit luar pokok mulai mati. Para penyelidik juga mendapati radiasi Wifi boleh menyebabkan pertumbuhan jagung menjadi perlahan. - Agensi


... keadaan ini membimbangkan kerana di era digital, wifi digunakan di merata tempat untuk kemudahan pengguna internet.. apakah nanti ia merupakan 'alat perosak' yang boleh menjejaskan kesihatan apa jua makhluk di muka bumi ini termasuk manusia? ermmm....gerun bila memikirkannya...

Tuesday, November 23, 2010

Penyamaran Sang Beluncas

Ulat beluncas ialah bentuk larva dari ahli dalam order Lepidoptera (order serangga yang mengandungi rama-rama dan kupu-kupu). Ia sebenarnya adalah perosak tanaman. Bahagian tanaman yang sering menjadi tumpuan ulat ini adalah pada daun tanaman. Ulat ini boleh menyamar mengikut persekitarannya...

Lihatlah penyamarannya....



















Thursday, November 11, 2010

Penternakan Lembu (pedaging) Fidlot


Penternakan lembu pedaging fidlot bermaksud memelihara lembu pedaging secara intensif dalam kandang untuk tujuan pengeluaran (daging), dengan memberi makanan yang bermutu, air bersih, mineral dan vitamin yang secukupnya untuk tempoh yang tertentu.


Sistem Fidlot

1. Sekali Masuk - Sekali Keluar
Memelihara sekumpulan ternakan sahaja dalam sesuatu masa sehingga tamat tempoh dan mencapai 'target' pasaran. Selepas semua ternakan habis dipasarkan (dijual), barulah dimasukkan dan dipelihara kumpulan ternakan yang berikutnya.

2. Masuk - Keluar Berterusan
Memelihara beberapa kumpulan ternakan secara berperingkat mengikut tempoh tertentu berdasarkan 'target' pasaran bagi setiap kumpulan. Setiap kumpulan ternakan dipelihara dan dipasarkan (dijual) secara berterusan.


untuk maklumat lanjut tentang fidlot sila klik


Sumber : Industri Tani Malaysia : Penternakan Haiwan


Tuesday, October 26, 2010

Bunga Mawar


Memandu sendirian dari Sungai Siput ke Penang memang menjemukan, apatah lagi jika keletihan setelah penat bekerja.. mata pulak memang mudah mengantuk kalau 'drive' sorang-sorang.. alhamdulillah kali ni 'cik abang' sudi menemankan.. so, tak la sunyi sangat.. boleh sembang-sembang sambil mendengar Sinar FM dari corong radio.. lagu-lagu retro.. ermm.. mengimbau kenangan lalu... salah satunya lagu "Bunga Mawar"... sweet lagu ni.. mengkiaskan tentang kehebatan dan kemuliaan seorang wanita.


Lagu Bunga Mawar

video


Fakta Mengenai Bunga Mawar

Pokok Bunga Mawar atau ros merupakan sejenis tumbuhan berbunga yang sering di tanam sebagai pokok hiasan.

Bunga Mawar adalah salah satu tumbuhan berbunga dalam kumpulan Angiosperm. Ia adalah satu bunga asing bagi bangsa Melayu dan merupakan satu kebudayaan asing yang baru bertapak di dunia Melayu. Bunga Mawar mempunyai keharuman yang lemah dan tidak sekuat bunga tempatan. Dalam kebudayaan barat, dan kini dalam kebudayaan Melayu, bunga Mawar melambangkan bunga cinta.

Maklumat lanjut mengenai pokok bunga mawar, sila klik.

Monday, October 18, 2010

Kompos

Membuat kompos



Kompos


Kompos ialah baja organik yang dihasilkan daripada sisa tanaman, sisa makanan dan najis ternakan. Baja Kompos terhasil apabila bahan organik mereput dan terurai kepada bahan yang kaya dengan nutrien yang dipanggil ‘humus’ melalui haba dan respirasi yang dilakukan oleh organisma tanah seperti bakteria, cacing dan kulat. Penggunaan kompos merupakan sistem pertanian yang mesra alam.

Kepentingan Kompos

    • Menambah Kesuburan Tanah
      • Kompos membekalkan zat nutrien untuk tumbesaran pokok.
    • Membaiki struktur dan pengudaraan tanah
      • Kompos membaiki pengudaraan pada tanah liat, manakala tanah pasir dapat menyerap air lebih banyak apabila dicampur kompos.
    • Menggantikan baja kimia
      • Penggunaan kompos menggantikan baja kimia dan mengurangkan masalah pencemaran alam sekitar.
    • Memperbaik saliran tanah
      • Kompos dapat memperbaik saliran tanah liat dan menahan lebih banyak air.

Tuesday, October 12, 2010

Baja

Contoh baja

Baja ialah sebatian kimia (nutrien tumbuhan) yang diberikan kepada tumbuhan-tumbuhan untuk menggalakkan pertumbuhan. Ia seringkali dikenakan ke atas tanih, tetapi boleh juga diletakkan terus pada akar atau disembur pada daun-daun tumbuhan. Baja terbahagi kepada dua, iaitu baja asli dan kimia. Baja asli, kadangkala dikenali sebagai baja organik, mengandungi bahan-bahan organik atau berasal daripada organisma hidup, manakala baja kimia pula, kadangkala dikenali sebagai baja tak organik atau baja buatan, mengandungi bahan-bahan kimia tak organik atau galian-galian.

Terdapat sekurang-kurangnya dua belas unsur nutrien yang amat perlu bagi pertumbuhan pokok. Unsur-unsur ini dikelaskan kepada tiga kategori, iaitu :

Nutrien Utama
1. Nitrogen
2. Fosforus
3. Kaliam

Nutrien Sekunder
1. Kalsiam
2. Magnesium
3. Sulfur

Nutrien Mikro atau Surih
1. Ferum
2. Zink
3. Boron
4. Kuprum
5. Molibdenum

Monday, October 11, 2010

Cara Pembiakan Pokok


Cara pembiakan pokok dibahagikan kepada dua cara :

1. Pembiakan vegetatif (tampang)
2. Pembiakan biji benih


Pembiakan Vegetatif
Pembiakan vegetatif adalah cara membiakkan pokok dengan menggunakan bahagian-bahagian tertentu pokok seperti batang, dahan, ranting, akar dan lain-lain bagi mendapatkan bilangan pokok yang banyak dan sama jenisnya. Pembiakan ini juga disebut pembiakan tidak mengawan atau pembiakan yang tidak ada hubungannya dengan jantina.

Pembiakan vegetatif perlu dilakukan pada pokok yang tidak mengeluarkan biji benih atau biji benih yang sukar didapati seperti bunga raya, pokok sukun dan lain-lain.

Adakalanya pembiakan cara ini lebih senang dilakukan dan dapat menghasilkan bilangan anak pokok yang banyak serta tulen bakanya. Selain itu, pembiakan vegetatif juga boleh memendekkan tempoh juvenil pokok, dengan ini bunga dan buah boleh didapati dalam tempoh yang singkat.

Kelemahannya adalah pokok-pokok yang dihasilkan tidak mempunyai akar tunjang, akarnya tidak banyak, diriannya tidak tegap dan pembesarannya juga terhad. Sebaliknya, jika pokok-pokok itu dikehendaki dalam keadaan yang kecil, seperti untuk tanaman pasuan, pembiakan cara vegetatif ini adalah yang baik dan memberi faedah yang besar.

Pembiakan vegetatif boleh dibahagikan kepada beberapa cara iaitu :
1. Keratan
2. Tut
3. Cantuman
4. Belahan rumpun atau perdu
5. Bebawang
6. Tisu kultur


sumber : Bunga-bungaan Malaysia, UKM, 2001


Sunday, October 10, 2010

Ibu bapa 1960 vs Ibu bapa 2010

Sekadar renungan... membandingkan antara sikap ibu bapa di zaman yang berbeza... bila anak fail..


Thursday, October 7, 2010

Pokok Atasi Lapar


JOHANNESBURG - Afrika Selatan kelmarin mengeluarkan lesen pertama kepada sebuah firma tempatan, HGH Pharmaceuticals untuk menjual pokok herba tradisional yang didakwa mampu mengatasi masalah lapar dan letih.

Tumbuhan dengan nama saintifik Sceletium tortuosum dikenali di negara itu sebagai Kanna, Channa atau Kougoed. Ia sering digunakan oleh masyarakat pribumi San sejak ratusan tahun lalu tanpa memberi sebarang kesan sampingan dan ketagihan.

Kementerian Alam Sekitar Afrika Selatan memberi kelulusan untuk pokok itu dikomersialkan sebagai makanan tambahan kesihatan. Ia dijangka menjana ekonomi penduduk miskin apabila aktiviti penanaman berskala besar dilakukan tidak lama lagi.

"Selain menyebabkan kita berasa sentiasa kenyang, tumbuhan ini juga didapati sesuai untuk merawat tekanan di pejabat, ketegangan perasaan atau meredakan kesedihan seseorang," kata Pengarah Penyelidikan HGH, Nigel Gericke. - Agensi


credit to kosmo online


--- bagusnya pokok ni.. =) tentu luas pasarannya nanti jika dikomersialkan.

Tuesday, October 5, 2010

Bajak Putar

Bajak putar sesuai bagi kawasan yang masih gembur seperti tapak tanaman sayuran atau sawah padi. Ia berupaya memotong dan menghancurkan tanah dengan tindakan putaran matanya. Bajak putar digunakan untuk menggemburkan tanah dengan cepat, menggaul sisa tanaman dengan baja di dalam tanah, mengawal rumpai dan ia juga berupaya membajak di antara batas.






Monday, September 6, 2010

Bajak Piring

Bajak piring digunakan untuk memotong, mengangkat, memecah dan membalikkan tanah. Ia terdiri daripada beberapa besi yang cengkung dan berat.

Terdapat dua jenis bajak piring, iaitu :

i. bajak piring sisi serong rata
ii. bajak piring sisi bergigi

Penggunaan bajak piring sesuai bagi kawasan berumpai tebal, berbatu, banyak akar dan belukar.






Thursday, September 2, 2010

Jenis-jenis Bajak

Terdapat beberapa jenis alat bajak yang digunakan untuk penyediaan tanah. Bagi kawasan bertanah keras, penyediaan tanah dimulakan dengan penggunaan alat bajak primer(bajak permulaan) dan diikuti oleh alat bajak sekunder(bajak kali kedua). Manakala, bagi tanah yang gembur, penyediaan tanah boleh menggunakan alat bajak sekunder sahaja.

Alat bajak primer terdiri daripada bajak piring, bajak sepak, bajak subtanah dan bajak pahat. Alat bajak sekunder pula adalah seperti bajak putar dan bajak sikat.



Bajak Sepak


Bajak Piring


Bajak Pahat


Bajak Sikat


Bajak Putar



Wednesday, September 1, 2010

Nuget Ayam

Lama tak update blog ni, lantaran sibuk dengan pelbagai urusan.. hal kerja dan peribadi yang tak pernah ada penamatnya selagi hayat dikandung badan. Dalam kesibukan dikejar kerja-kerja harian, tak sedar masa begitu cepat berlari.. rasanya baru semalam kita mula berpuasa, tup-tup dah nak sampai ke penghujungnya.. Kini dah terasa kesibukan rakan-rakan sekerja membuat persiapan hari raya, antaranya kuih muih.. biasanya lemang, ketupat, rendang, biskut dan kek yang memenuhi meja untuk hidangan para tetamu yang berkunjung.. lagi best kalau ditambah dengan makanan kegemaran anak-anak kita, iaitu nuget yang dibuat sendiri.. tanpa pengawet dan perasa tiruan.. ok.. jom cuba...




Bahan :
300 gram daging ayam, dicincang
100 ml susu cair
2 butir telur
50 gram tepung ubi
1 sudu teh garam
1/2 sudu teh serbuk lada sulah
1 sudu teh rempah sup perasa ayam
2 sudu besar bawang goreng, diramas
minyak masak
1 butir telur, dipukul
150 gram tepung roti
sos cili dan sos tomato

Cara membuat :
1. Campurkan daging ayam, susu cair, telur, tepung, garam, ladaa sulah, rempah sup ayam dan bawang goreng, adun sebati.
2. Sediakan loyang segi empat (15cm x 6cm x 5cm), sapukan minyak ke seluruh bahagian loyang, tuangkan adunan dan kukus selama 30 minit hingga adunan padat. Angkat dan sejukkan.
3. Potongan mengikut selera, celupkan potongan nuget ke dalam telur yang telah dipukul dan lumurkan dengan tepung roti, simpan di dalam peti ais selama 2 jam.
4. Panaskan minyak, goreng nuget ayam hingga berwarna kuning keperangan.
5. Sajikan panas dengan sos cili dan sos tomato.


sumber : siri sentuhan selera metropolitan

Thursday, July 29, 2010

Struktur Binaan Pertanian Persekitaran Terkawal

Rumah Hijau

Tangki ikan

Antara contoh struktur binaan persekitaran terkawal ialah :

1. Rumah Hijau

Ciri-ciri

  • mempunyai atap lutsinar
  • bumbung dan dinding diperbuat daripada kaca hortikultur
  • tertutup sepenuhnya

2. Kolam Tiruan - ikan

Ciri-ciri

  • bekas seperti palong, akuarium atau tangki
  • saiz - sesuai dengan bilangan ikan
  • kedalaman - kemampuan penembusan cahaya
  • bentuk - mudah dicuci
  • suhu - bahan dari penebat yang baik
  • kandungan oksigen - pasang pam udara jika perlu

Wednesday, July 28, 2010

Pertanian Persekitaran Terkawal

Kolam Tiruan

Rumah Hijau



Pertanian persekitaran terkawal ialah aktiviti penanaman dan penternakan dalam struktur tertentu yang melindungi tanaman dan ternakan daripada keadaan persekitaran yang melampau supaya dapat meningkatkan kualiti dan kuantiti hasil pengeluaran.


Kepentingan pertanian persekitaran terkawal :
1. Melindungi tanaman dan ternakan daripada keadaan iklim ekstrim.
2. Membolehkan penanaman dan penternakan di luar musim.
3. Meningkatkan kualiti dan hasil.

Tuesday, July 27, 2010

Bioteknologi Dalam Pertanian




Bioteknologi ialah aplikasi prinsip sains dan kejuruteraan dalam pemprosesan bahan oleh biologi untuk menghasilkan barangan dan perkhidmatan bagi keperluan manusia.




Kepentingan Bioteknologi


1. Meningkatkan hasil

2. Menambah nilai pemakanan

3. Membaiki ciri fizikal hasil pertanian

4. Meningkatkan ketahanan (resistan) terhadap perosak dan penyakit

5. Mengawal penyakit

6. Mengurangkan penggunaan bahan kimia pertanian

Sunday, June 27, 2010

Siput Mentarang

Gerai siput mentarang


Setiap kali menyusuri jalan dari Sekincan menuju ke Tanjung Karang, gerai-gerai yang menjual siput mentarang amat menarik perhatian saya. Beberapa kali juga terdetik di hati untuk singgah membeli siput mentarang ni.. tapi asyik tak jadi jer.. takut tersilap resepi, tak kena gaya membersihkannya... alamatnya, tong sampah la jawabnya nanti... hehehe..


Mengutip siput mentarang di selut pantai


Siput mentarang


Mentarang rebus

Siput mentarang merupakan sejenis haiwan bercengkerang yang boleh dimakan. Ia mempunyai kulit yang nipis dan biasanya lebih menggemari air yang mempunyai suhu rendah. Siput Mentarang hanya boleh ditemui di pantai yang berselut sahaja seperti di Perlis atau Pantai Sabak, Selangor dan biasanya ia dikutip semasa air surut.

Rasanya sedap jika kena gaya masakannya.. ibu mertua saya menggorengkan siput ini dengan kunyit, beserta cili dan bawang besar.. memang sedap.. tapi kalau tak kena gaya mencucinya, mentarang akan terasa lumpur...



Monday, June 14, 2010

Pesta tangkap ikan keli










Pesta menangkap ikan keli diadakan setiap tahun di Oklahoma, Amerika. Dalam pesta ini, peserta dikehendaki menangkap ikan yang terbesar dengan menggunakan tangan.

Wednesday, May 26, 2010

Plastik mesra alam


Penyelidik Universiti Sains Malaysia telah berjaya menghasilkan plastik mesra alam dengan menggunakan konsep teknologi hijau bagi menggantikan plastik yang tidak boleh terurai untuk kegunaan pembungkusan.

Kumpulan penyelidik itu diketuai oleh Pensyarah Pusat Pengajian Kejuruteraan Bahan dan Sumber Mineral, Prof. Dr. Hanafi Ismail dengan dibantu oleh Prof. Madya Dr. Noor Aziah Abdul Aziz dan Ooi Zhang Xian dari Bahagian Sains dan Teknologi Makanan Pusat Pengajian Teknologi Industri USM.

Menurut Hanafi, plastik yang mampu terurai itu dihasilkan daripada bahan buangan buah-buahan tropika seperti kulit pisang, kulit rambutan dan kulit serta jerami buah cempedak.

"Pada masa ini, kebanyakan plastik komersial dibuat daripada petroleum dan gas asli yang tidak boleh terurai. "

"Idea kami adalah untuk menyelesaikan masalah alam sekitar yangdisebabkan oleh petroleum berasaskan polimer yang lengai denganserangan mikro organisme dan tidak terurai," katanya pada sidang akhbar memperkenalkan produk berkenaan yang dinamakan Fruitplast di sini semalam.

Katanya, proses menghasilkan Fruitplast mengambil masa seminggu untuk menukarkan sisa buah-buahan menjadi lapisan plastik.


sumber : Kosmo

Tuesday, May 25, 2010

Demam exam.....

Ketika minggu exam... anak didik kami study tak mengira tempat.. ermm.. baru nampak mereka ni rajin study.. seronok tengok senario ni kat sekolah.. anak didik kami, Melayu, Orang asli, India, Cina, Punjabi dan lain-lain, nampak tak lekang dengan buku dan nota... kalau la boleh exam hari-hari, kan bagus... hehehe..

Beberapa gambar yang sempat saya snap....