Wednesday, March 11, 2009

Cara menternak ikan keli secara organik

Ketika ini ramai yang beralih untuk mendapatkan produk-produk perternakan secara organik. Nak ternak ikan organik, ayam organik, lintah organik... semua kalau boleh nak organik.. katanya rasa hasil ternakan lebih sedap.. kalau ikan keli, rasanya seperti ikan keli yang diperolehi dari sawah.. tak tau la saya rasa macamana sebab saya tak makan ikan keli. Tapi yang pastinya, selain dari rasanya yang sedap, penyelenggaraannya lebih mudah dan menjimatkan kos serta tenaga.

Di sini saya paparkan cara-cara menternak ikan keli secara organik untuk diternak di dalam tangki/takungan air seperti yang telah saya jalankan di sekolah saya.


Bahan-bahan dan alatan :

pasir sungai
kompos
pokok keladi bunting
air (air paip @ sungai)
benih ikan keli
tangki/takungan air


Langkah-langkah :
  1. Bubuh pasir sungai ke dalam tangki/tempat takungan ikan hingga lebih kurang 1-2 inci ketinggiannya.
  2. Taburkan kompos di atas pasir sungai (biasanya 1000 ekor ikan - 2 kg kompos).
  3. Masukkan air ke dalam tangki/tempat takungan hingga lebih kurang 2 kaki ketinggiannya.
  4. Letakkan pokok keladi bunting di permukaan air memenuhi ruang tangki/tempat takungan ikan.
  5. Biarkan selama 3 hari untuk membiakkan plankton pada akar-akar pokok keladi bunting.
  6. Setelah 3 hari, masukkan benih ikan keli ke dalam tangki/tempat takungan ikan.

Tip :
  • Ikan keli yang diternak secara organik tidak perlu diberi makanan lain sehingga tempuh matang. (tempuh matang 4 bulan)
  • Saiz benih ikan keli yang terbaik dan toleran dengan persekitaran adalah antara 2-3 inci.
  • Air takungan tidak perlu dibersihkan, hanya perlu ditambah jika berkurang.


senang kan...? so, cuba lah...
anda boleh ternak ikan ini di rumah anda dengan cara organik... hmmm.. why not?



jika nak dapatkan kompos, hubungi :

Encik Kamal : 019-4331945 - Sungai Siput (U)
Puan Hayati : 019-5788529 - Bukit Merah

Harga untuk 1 beg : RM75.00

167 comments:

  1. salam,mcm mana nak dapat kan benih ikan keli ya..ada yang buli bantu kah..

    ReplyDelete
  2. w/salam... cuba saudara/i dptkan drpd encik sabri, no hp : 012-5130767 di Larut Tin, Taiping... dia ada menyediakan set fertigasi, set penternakan ikan dan benih ikan...

    ReplyDelete
  3. bleh kah cik sudi menolong sy nk pelihara ikan keli?modal sy ada tp pengalam tak ada.bleh?

    ReplyDelete
  4. K.nor
    Tolong contact! Phone number dah hilang
    Amali.USM

    ReplyDelete
  5. saya nk tnya....
    sy tertarik dgn cari ni...
    tp....
    ikan keli ni xperlu diberi makanan?
    habis tu ikan keli ni nk mkn ape?

    ReplyDelete
  6. saya nk tnya....
    sy tertarik dgn cari ni...
    tp....
    ikan keli ni xperlu diberi makanan?
    habis tu ikan keli ni nk mkn ape?


    makan tahi kucing

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehhehe...mgkin mkn kompos/keladi yg ditanam dalam kolam itu...dan atau mgkin akan diderikan mknn ikan...kalau xsilap...ikan keli xdiberi mkn krn mknn dlm kolam itu telah disediakan seperti kompos dan keladi...

      Delete
  7. asalam'kum..
    saye nk tnye pada saudara..
    kompos tuu ape...???
    tolong jelaskan pada saye..

    ReplyDelete
  8. salam...

    utk menjawab soalan saudara, sila layari web ini..

    http://www.sabah.edu.my/serasi/KOMPOS/Apakah%20dia%20kompos.html

    ReplyDelete
  9. assalamuaalaikum.
    terima kasih terhadap info yang sangat-sangat berguna ini. saya doakan semoga apa yang puan usahakan ini berjaya. timbul minat saya untuk membela ikan keli secara organik.

    azman UTM

    ReplyDelete
  10. askum... kalo d sabah adakah yg buat projek penternakan keli ni secara komersial? d mana? ada buat kursus kah? trm ksh...

    ReplyDelete
  11. cmana nak buat kompos ah.pls..saya nak info lanjut email d babahonel@yahoo.com

    ReplyDelete
  12. nk letak dlm ape ikan keli ni
    dlm tangki poli ke tangki kanvas
    thanks

    ReplyDelete
  13. saudara/i,
    ikan ni boleh diternak samada di dlm tangki poli @ kanvas..

    ReplyDelete
  14. salam kak..kak di sungai siput ke?saya ingin mnternak keli dalam kolam simen..blh gune organik ke?kalu blh saya nk jmpe akak, saya duk ipoh.

    ReplyDelete
  15. w/salam...
    terima kasih krn singgah di blog ini..
    ya sy ngajar di sg siput.. mmg boleh ternak ikan keli dalam kolam simen secara organik.. boleh hubungi saya melalui no telefon sekolah yg tertera di blog ini atau melalui emel..

    ReplyDelete
  16. salam.....
    saya brmint utk mnternak ikan keli...tpi saya tggl di johor bahru.....dimane saya bole dpatkn benih ikan keli dan kompos?????bantulah saya..

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum...
    saya b'mnat dgn ternakan ikan keli ini..
    berapa modal permulaan yg perlu kita ade utk menternak ikan keli???

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok...lebih baik anda sendiri pergi jabatan pertanian mane2...dan tanay beliau..dan mungkin beliau akan memberi kaunseling tntg ternakan ikan keli yg baik..pelbagai kaedh jbtn prtanian sediakan...sy selaku staff jbtn pertanian dan dengan jujur memberitahu bahawa semua jenis perdagangan melibatkan tnmn,akuatik dan sebagainya terletak dibwh jabatan pertanian yg menjadi penaung JP adalah Dato' Noh B Omar.TQ

      Delete
  18. salam...apa khbar semua geng2 yg melawati blog ini...semoga berada dlm keadaan sihat selalu...apa mcm dengan topik ikan keli organi nie...best x dengar citer dr org berpengalamn nie...hehhehe...mesti best kn...ikan keli merupakan ikan air tawar yg biasa tetapi bezanya adalah cara pemiliharaan..samada dlm sangkar atau lepas....pemeliharaan ini ade 4 peringkat

    1) kolam kolam pemeliharaan
    2)pembiakan
    3)perindukan
    4)????? cari sendiri la yer...hehhehe...dpt hadiah sape2 dpt jwb...

    ReplyDelete
  19. Selau yg saya tgk dio orng masukkan taik lembu kering dalam kolam dan bela pokok keladi bunting dlm kolam...biarkan ia 2minggu baru masukkan benih keli.tapi orng cina bela keli dia letak taik babi kering dlm kolam..ikan dia saya tengok gemuk gila,ikan yg dia bela banyak ikan, keli,talapia,patin dan lain2,saya berniaga pasar dah hampir 15thun,boleh dikata pembekal ikan air tawar 99%,ialah kaum cina sampai sekarang tak pernah makan ikan air tawar..terbayangkan ikan taik babi.itu pun organik juga cuma taik babi,baru padan org melayu kita sibuk carik yg halal,pada hal yg membekal org cina.kalu ikan laut yg di jual di pasar 99% di bubuh ubat mayat.percaya atau tidak,sotong di campur dgn sabun febbrezz,udang ubat mayat,sukatanya satu mata pena untuk 1tong fiber,2titik mata pena boleh koma masuk hospital,kalau 3 titik mata pena jawabnya mati,kes ni perberlaku pada 1997,di pasar borong johor bahru,yg mane 18orng koma makan ikan dan puluh orang keracunan,kes ni tutup mcm tu aje..toke cina sogok dgn jbt kesihatan jb..tutup kes.saya sendiri kalu nak makan ikan..suruh budak sya ambik dgn bot bubu atau pancing..kalu atas jeti toke bot dah letak dari kt laut lagi..kerana masa tangkap ikan makan masa 2-4minggu baru balik,kan ape yg tahan..yg tahan ikan kering adalah..cuba fikirkan..tupasal org cina makan ikan bubu,pancing dan bot laut pantai balik hari..haganya macam emas..tapi betul organik,yg pasar melayu semua nak murah dan kualiti yg paling baik..mana ada org niaga nk rugi..cuba fikirkan mcm mane nak tahan qualitinya..jawabnya ubat mayat..itu pasal majoriti pengidap kenser hati,usus,dan lain,kenser..sya pernah berjumpa kilang ubat mayat di selatan thailand,jutawan toke dia..mana tidak botol minyak angin cap kapak yg kecil berharga 300rm,boleh pakai 1000tong fiber yg besar..bayangkanlah mane tak kaya toke siam tu.satu malaysia pakai..cuma bot siam aje yg tak pakai.makna berapa banyak orng mati kerana toke ubat mayat ni..bayak pula yg jadi agent di malaysia..termasuklah saya..nak buat mcm mane..ramai yg jual..jbt perikana dgn kesihatan mulut dia org dah penuh dgn duit toke ubat mayat ni..fikir-fikirkan lah sejenak..ini kesah benar..cuma ramai yg menolak kebenaran kerana nak untung..malaysiakan negara korup yg ke 56...bayangkanlah..itu pasal ikan dari malaysia kena kuruantin dulu baru blh masuk singapo..baisanya ikan export toke tak letak ubat mayat takut kena rejact.rugi banyak..sama dgn racun sayur 99%,pembekal sayur adalah kaum cina,dia orng pakai racun bahan radioaktif di pangill selaonit..bayak jual kt kedai hardwere..racun tampa rasa,bau dan rupa..bayankanlah satu sudu kecil di bancuh dgn 1tong drum 60liter air.boleh bunuh serangga sampai genetiknya habis pupus?sekali sembur cukup sampai keluar..hasil sayur yersebut..bayangkanlah..biasa saya beli sayur dgn toke pasar biasa dia orng tanam sendiri di rumah mereka..dia,orng tak makan sayur mereka jual..sama dgn ikan biasa dia orang kirim sama sya untuk dia orang mkan sendri atau saudara mereka..

    ReplyDelete
  20. salam...

    saya berminat nak ternak ikan keli organik nie, cuma tak tahu cara yg betul sahaja... saya suka dengan pengakuan ayah idris...terima kasih banyak kerana menyedarkan saya tentang kebenaran ini.. padanlah banyak penyakit kanser sekarang nie.... pemantauan yang ketat perlu dibuat oleh kem kesihatan dan perikanan....

    ReplyDelete
  21. Sesiapa berminat nak beli kolam ikan keli fiber boleh call saya. Satu sahaja yang tinggal. call 014-9292796

    ReplyDelete
  22. Salam.sy nak tanya boleh ke cara ini digunakan pada kolam tradisional

    ReplyDelete
  23. AS SALAM , KOLAM SIMEN SY BOLEH MUAT 10,000 EKOR DALAM SATU KOLAM , MACAM MANA NAK KIRA MAKANAN YG DIPERLUKAN DALAM 1 HARI . ??
    TQ

    ReplyDelete
  24. Saya tiada pengalaman tetapi minat..boleh saya berguru dgn sesiapa..

    ReplyDelete
  25. Saya baru terbaca ini blog ni.. macam nak mencuba..tp mau tanya , agak2 modal yang diperlukan berapa ya,,,,?

    ReplyDelete
  26. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  27. dekat mana boleh dptkan baja kompos B1 ni eak?sy duk area muar..klo tau area brdekatan blh tolong contax sy qairi_xy@yahoo.com/0177527369

    ReplyDelete
  28. As salam. Saya cadangkan kita buat group wassap untuk penternak ikan keli supaya kita dapat berkongsi idea dan tunjuk ajar dari otai2 penternak ikan keli. Saya berminat sangat tentang ikan keli niee dan perlukan tunjuk ajar. Saya baru bermula dengan 200 ekor ikan keli dan masih perlukan bnyk ilmu. Jika tidak keberatan tinggalkan no phone di bawah dan sy akan masukkan anda dalam group wassap.

    ReplyDelete
  29. As salam. Saya cadangkan kita buat group wassap untuk penternak ikan keli supaya kita dapat berkongsi idea dan tunjuk ajar dari otai2 penternak ikan keli. Saya berminat sangat tentang ikan keli niee dan perlukan tunjuk ajar. Saya baru bermula dengan 200 ekor ikan keli dan masih perlukan bnyk ilmu. Jika tidak keberatan tinggalkan no phone di bawah dan sy akan masukkan anda dalam group wassap.

    ReplyDelete
  30. Assalamualaikum
    Sy berminat untuk mencuba ternakan ikan keli tertapi tidak mempunyi ilmu klau ade yg nk membantu coll ker chat ker mcj ker...plezz ni no sy 0165777512

    ReplyDelete
  31. saya dah ternak keli 1000 ekor, tapi bagi makan pelet saja, mahal, nak jual ikan pula murah, jadi rugi, saya berminat dengan keli orgenik ni, tapi dimana boleh dapat kompos keli orgenik tu, kalau ada email saya di jamalrahim765@gmail.com

    ReplyDelete
  32. saya berminat dengan projek menternak ikan keli......modal ada juga....bg sesiapa yg boleh tunjuk ajar....saya sedia belajar
    019-8538815

    ReplyDelete
  33. tolong add sya dlm grp wsf pentetnak keli ni..sapa admin plse.0138644126

    ReplyDelete
  34. mohon masuk ke dalam group 0173930697

    ReplyDelete
  35. masuk kan sy dalam group
    0173346495
    mok teh

    ReplyDelete
  36. 0173346495. mok teh. masuk kan sy dlm group.

    ReplyDelete
  37. 0173346495. mok teh. masuk kan sy dlm group.

    ReplyDelete
  38. 0173346495. mok teh. masuk kan sy dlm group.

    ReplyDelete
  39. tolong add sya dlm grp wsf pentetnak keli ni..sapa admin plse 0182500072

    ReplyDelete
  40. Ada Sya dlm group Rosli Masri 01115016540.. Tong fiber s.hand untuk menternak ikan keli, x panas,15×7×3 rm 1800, ambil sendiri yo..area n9,

    ReplyDelete
  41. Saya juga menjalankan projek ternakan ikan keli untuk semester ini di UPM bintulu . Mohon add saya . Untuk maklumat lebih lanjut . 0133737758

    ReplyDelete
  42. saya nak join 012-6891597. terima kasih

    ReplyDelete
  43. sy join sekali blh..... add sy 019-2514282

    ReplyDelete
  44. 0123058573.
    Terima kasih.

    ReplyDelete
  45. salam tolong add saya dlm group whatapps keli

    ReplyDelete
  46. salam tolong add saya dlm group whatapps keli

    ReplyDelete
  47. Tlg add saya..018 2829167
    Terima kasih

    ReplyDelete
  48. Tlg add saya..018 2829167
    Terima kasih

    ReplyDelete
  49. salam,mohon add saya sekali dlm group wassup
    0175208980(ariff)

    ReplyDelete
  50. 0139811801....masukkan sy dalam group

    ReplyDelete
  51. 01131399789. Admin tlg masukkn sy dlm group

    ReplyDelete
  52. 0137430516 masukan juga no saya dalam grup

    ReplyDelete
  53. 01118903135 admin saya berminat.tolong masukkan saya dalam group

    ReplyDelete
  54. 0139800254 admin tlg Madigan saya dlm group

    ReplyDelete
  55. 0139800254 admin tlg Madigan saya dlm group

    ReplyDelete
  56. salam. saya nak tnya..cara ternak di atas hnya untuk ikan keli ke? ikan talapia merah boleh x?

    ReplyDelete
  57. Tolong masukkan no. sy Nor Azmi dalam Group ternak ikan Whatsapp. 012 2288855

    ReplyDelete
  58. sy ada baja organik B1 yg sy beli dan pelihara ikan keli beberapa tahun yang lalu. sy memang nak jual baja organik itu kpd sesiapa yg minat dan berupaya nak memelihara ikan.

    ReplyDelete
  59. Saya berminat untuk memulakan ternak ikan keli secara organik. Boleh kah saya dimasukan kedalam group wassap ini. 0122065782

    ReplyDelete
  60. Assalamualaikum.add saya 0139328110.

    ReplyDelete
  61. Assalamualaikum..admin ..tolong add saya juga..saya berminat utk ternak keli secara organik untuk kegunaan sendiri & keluarga. Rosemawati 017 9742013

    ReplyDelete
  62. Tolong add sya dlam group 0135139513 saiful

    ReplyDelete
  63. Add sye sama..0198747938 faizal

    ReplyDelete
  64. assalamualaikum semua..minta tolong masokkan sya skali..baru jinak2 nk bela ikan keli ni..01111266360_ejat_kulim kedah

    ReplyDelete
  65. assalamualaikum semua..minta tolong masokkan sya skali..baru jinak2 nk bela ikan keli ni..01111266360_ejat_kulim kedah

    ReplyDelete
  66. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  67. Boleh masukkan sya dalam gp wsp pertenakan ikan keli..0134422238(kairul)

    ReplyDelete
  68. Assalamualaikum saya berminat utk ternak keli organik..tolong masukkan saya dlm group whatsapp 013 5329024

    ReplyDelete
  69. Mohon masukkn sy dlm group whatsapp ternak keli.. 0175633815

    ReplyDelete
  70. Assalam. Tolong add sy 013-3505927 Faizal Putrajaya. Baru berjinak dgn 4 Polytank

    ReplyDelete
  71. Salam..add sy dlm group. 0139476859

    ReplyDelete
  72. salam..boleh add saya dlm goup x? 0193398051

    ReplyDelete
  73. Sy pun nk masuk group.. 0112 6854595

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Pn NJ... Sy mohon tunjuk ajar bela keli ni.. Sy dah 2 bulan bela bagi mkn palet jer
      ... Tapi ader yg x beso2 n ader yg beso.. Ad kan sy gak dlm group ni.. Tq

      Delete
  74. Add sy 01110740403 plzzz....

    ReplyDelete

Sudi-sudilah meninggalkan pesanan...