Wednesday, March 11, 2009

Cara menternak ikan keli secara organik

Ketika ini ramai yang beralih untuk mendapatkan produk-produk perternakan secara organik. Nak ternak ikan organik, ayam organik, lintah organik... semua kalau boleh nak organik.. katanya rasa hasil ternakan lebih sedap.. kalau ikan keli, rasanya seperti ikan keli yang diperolehi dari sawah.. tak tau la saya rasa macamana sebab saya tak makan ikan keli. Tapi yang pastinya, selain dari rasanya yang sedap, penyelenggaraannya lebih mudah dan menjimatkan kos serta tenaga.

Di sini saya paparkan cara-cara menternak ikan keli secara organik untuk diternak di dalam tangki/takungan air seperti yang telah saya jalankan di sekolah saya.


Bahan-bahan dan alatan :

pasir sungai
kompos
pokok keladi bunting
air (air paip @ sungai)
benih ikan keli
tangki/takungan air


Langkah-langkah :
  1. Bubuh pasir sungai ke dalam tangki/tempat takungan ikan hingga lebih kurang 1-2 inci ketinggiannya.
  2. Taburkan kompos di atas pasir sungai (biasanya 1000 ekor ikan - 2 kg kompos).
  3. Masukkan air ke dalam tangki/tempat takungan hingga lebih kurang 2 kaki ketinggiannya.
  4. Letakkan pokok keladi bunting di permukaan air memenuhi ruang tangki/tempat takungan ikan.
  5. Biarkan selama 3 hari untuk membiakkan plankton pada akar-akar pokok keladi bunting.
  6. Setelah 3 hari, masukkan benih ikan keli ke dalam tangki/tempat takungan ikan.

Tip :
  • Ikan keli yang diternak secara organik tidak perlu diberi makanan lain sehingga tempuh matang. (tempuh matang 4 bulan)
  • Saiz benih ikan keli yang terbaik dan toleran dengan persekitaran adalah antara 2-3 inci.
  • Air takungan tidak perlu dibersihkan, hanya perlu ditambah jika berkurang.


senang kan...? so, cuba lah...
anda boleh ternak ikan ini di rumah anda dengan cara organik... hmmm.. why not?



jika nak dapatkan kompos, hubungi :

Encik Kamal : 019-4331945 - Sungai Siput (U)
Puan Hayati : 019-5788529 - Bukit Merah

Harga untuk 1 beg : RM75.00

25 comments:

  1. salam,mcm mana nak dapat kan benih ikan keli ya..ada yang buli bantu kah..

    ReplyDelete
  2. w/salam... cuba saudara/i dptkan drpd encik sabri, no hp : 012-5130767 di Larut Tin, Taiping... dia ada menyediakan set fertigasi, set penternakan ikan dan benih ikan...

    ReplyDelete
  3. bleh kah cik sudi menolong sy nk pelihara ikan keli?modal sy ada tp pengalam tak ada.bleh?

    ReplyDelete
  4. K.nor
    Tolong contact! Phone number dah hilang
    Amali.USM

    ReplyDelete
  5. saya nk tnya....
    sy tertarik dgn cari ni...
    tp....
    ikan keli ni xperlu diberi makanan?
    habis tu ikan keli ni nk mkn ape?

    ReplyDelete
  6. saya nk tnya....
    sy tertarik dgn cari ni...
    tp....
    ikan keli ni xperlu diberi makanan?
    habis tu ikan keli ni nk mkn ape?


    makan tahi kucing

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehhehe...mgkin mkn kompos/keladi yg ditanam dalam kolam itu...dan atau mgkin akan diderikan mknn ikan...kalau xsilap...ikan keli xdiberi mkn krn mknn dlm kolam itu telah disediakan seperti kompos dan keladi...

      Delete
  7. asalam'kum..
    saye nk tnye pada saudara..
    kompos tuu ape...???
    tolong jelaskan pada saye..

    ReplyDelete
  8. salam...

    utk menjawab soalan saudara, sila layari web ini..

    http://www.sabah.edu.my/serasi/KOMPOS/Apakah%20dia%20kompos.html

    ReplyDelete
  9. assalamuaalaikum.
    terima kasih terhadap info yang sangat-sangat berguna ini. saya doakan semoga apa yang puan usahakan ini berjaya. timbul minat saya untuk membela ikan keli secara organik.

    azman UTM

    ReplyDelete
  10. askum... kalo d sabah adakah yg buat projek penternakan keli ni secara komersial? d mana? ada buat kursus kah? trm ksh...

    ReplyDelete
  11. cmana nak buat kompos ah.pls..saya nak info lanjut email d babahonel@yahoo.com

    ReplyDelete
  12. nk letak dlm ape ikan keli ni
    dlm tangki poli ke tangki kanvas
    thanks

    ReplyDelete
  13. saudara/i,
    ikan ni boleh diternak samada di dlm tangki poli @ kanvas..

    ReplyDelete
  14. salam kak..kak di sungai siput ke?saya ingin mnternak keli dalam kolam simen..blh gune organik ke?kalu blh saya nk jmpe akak, saya duk ipoh.

    ReplyDelete
  15. w/salam...
    terima kasih krn singgah di blog ini..
    ya sy ngajar di sg siput.. mmg boleh ternak ikan keli dalam kolam simen secara organik.. boleh hubungi saya melalui no telefon sekolah yg tertera di blog ini atau melalui emel..

    ReplyDelete
  16. salam.....
    saya brmint utk mnternak ikan keli...tpi saya tggl di johor bahru.....dimane saya bole dpatkn benih ikan keli dan kompos?????bantulah saya..

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum...
    saya b'mnat dgn ternakan ikan keli ini..
    berapa modal permulaan yg perlu kita ade utk menternak ikan keli???

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok...lebih baik anda sendiri pergi jabatan pertanian mane2...dan tanay beliau..dan mungkin beliau akan memberi kaunseling tntg ternakan ikan keli yg baik..pelbagai kaedh jbtn prtanian sediakan...sy selaku staff jbtn pertanian dan dengan jujur memberitahu bahawa semua jenis perdagangan melibatkan tnmn,akuatik dan sebagainya terletak dibwh jabatan pertanian yg menjadi penaung JP adalah Dato' Noh B Omar.TQ

      Delete
  18. salam...apa khbar semua geng2 yg melawati blog ini...semoga berada dlm keadaan sihat selalu...apa mcm dengan topik ikan keli organi nie...best x dengar citer dr org berpengalamn nie...hehhehe...mesti best kn...ikan keli merupakan ikan air tawar yg biasa tetapi bezanya adalah cara pemiliharaan..samada dlm sangkar atau lepas....pemeliharaan ini ade 4 peringkat

    1) kolam kolam pemeliharaan
    2)pembiakan
    3)perindukan
    4)????? cari sendiri la yer...hehhehe...dpt hadiah sape2 dpt jwb...

    ReplyDelete
  19. Selau yg saya tgk dio orng masukkan taik lembu kering dalam kolam dan bela pokok keladi bunting dlm kolam...biarkan ia 2minggu baru masukkan benih keli.tapi orng cina bela keli dia letak taik babi kering dlm kolam..ikan dia saya tengok gemuk gila,ikan yg dia bela banyak ikan, keli,talapia,patin dan lain2,saya berniaga pasar dah hampir 15thun,boleh dikata pembekal ikan air tawar 99%,ialah kaum cina sampai sekarang tak pernah makan ikan air tawar..terbayangkan ikan taik babi.itu pun organik juga cuma taik babi,baru padan org melayu kita sibuk carik yg halal,pada hal yg membekal org cina.kalu ikan laut yg di jual di pasar 99% di bubuh ubat mayat.percaya atau tidak,sotong di campur dgn sabun febbrezz,udang ubat mayat,sukatanya satu mata pena untuk 1tong fiber,2titik mata pena boleh koma masuk hospital,kalau 3 titik mata pena jawabnya mati,kes ni perberlaku pada 1997,di pasar borong johor bahru,yg mane 18orng koma makan ikan dan puluh orang keracunan,kes ni tutup mcm tu aje..toke cina sogok dgn jbt kesihatan jb..tutup kes.saya sendiri kalu nak makan ikan..suruh budak sya ambik dgn bot bubu atau pancing..kalu atas jeti toke bot dah letak dari kt laut lagi..kerana masa tangkap ikan makan masa 2-4minggu baru balik,kan ape yg tahan..yg tahan ikan kering adalah..cuba fikirkan..tupasal org cina makan ikan bubu,pancing dan bot laut pantai balik hari..haganya macam emas..tapi betul organik,yg pasar melayu semua nak murah dan kualiti yg paling baik..mana ada org niaga nk rugi..cuba fikirkan mcm mane nak tahan qualitinya..jawabnya ubat mayat..itu pasal majoriti pengidap kenser hati,usus,dan lain,kenser..sya pernah berjumpa kilang ubat mayat di selatan thailand,jutawan toke dia..mana tidak botol minyak angin cap kapak yg kecil berharga 300rm,boleh pakai 1000tong fiber yg besar..bayangkanlah mane tak kaya toke siam tu.satu malaysia pakai..cuma bot siam aje yg tak pakai.makna berapa banyak orng mati kerana toke ubat mayat ni..bayak pula yg jadi agent di malaysia..termasuklah saya..nak buat mcm mane..ramai yg jual..jbt perikana dgn kesihatan mulut dia org dah penuh dgn duit toke ubat mayat ni..fikir-fikirkan lah sejenak..ini kesah benar..cuma ramai yg menolak kebenaran kerana nak untung..malaysiakan negara korup yg ke 56...bayangkanlah..itu pasal ikan dari malaysia kena kuruantin dulu baru blh masuk singapo..baisanya ikan export toke tak letak ubat mayat takut kena rejact.rugi banyak..sama dgn racun sayur 99%,pembekal sayur adalah kaum cina,dia orng pakai racun bahan radioaktif di pangill selaonit..bayak jual kt kedai hardwere..racun tampa rasa,bau dan rupa..bayankanlah satu sudu kecil di bancuh dgn 1tong drum 60liter air.boleh bunuh serangga sampai genetiknya habis pupus?sekali sembur cukup sampai keluar..hasil sayur yersebut..bayangkanlah..biasa saya beli sayur dgn toke pasar biasa dia orng tanam sendiri di rumah mereka..dia,orng tak makan sayur mereka jual..sama dgn ikan biasa dia orang kirim sama sya untuk dia orang mkan sendri atau saudara mereka..

    ReplyDelete
  20. salam...

    saya berminat nak ternak ikan keli organik nie, cuma tak tahu cara yg betul sahaja... saya suka dengan pengakuan ayah idris...terima kasih banyak kerana menyedarkan saya tentang kebenaran ini.. padanlah banyak penyakit kanser sekarang nie.... pemantauan yang ketat perlu dibuat oleh kem kesihatan dan perikanan....

    ReplyDelete
  21. Sesiapa berminat nak beli kolam ikan keli fiber boleh call saya. Satu sahaja yang tinggal. call 014-9292796

    ReplyDelete
  22. Salam.sy nak tanya boleh ke cara ini digunakan pada kolam tradisional

    ReplyDelete

Sudi-sudilah meninggalkan pesanan...