Wednesday, June 10, 2009

Penggunaan lampu untuk Kekwa

Cuti-cuti ni memang best sangat kalau dapat info tentang agro untuk blog saya...

Cameron Highlands.. Kebetulan saya ke sana dengan famili.. Taman Agroteknologi di Stesen MARDI tak mungkin saya lupakan...

Banyak yang menarik untuk saya paparkan di sini... antaranya penggunaan cahaya dalam penanaman bunga keratan di Cameron Highlands..



Bunga Kekwa
Chrysanthemum morifolium

Sumber : Stesen MARDI Cameron Highlands


Berasal dari China. Kekwa adalah 'short-day plant' iaitu perlukan waktu malam yang panjang (melebihi 10.5 jam) untuk pembentukan bunga. Untuk mengelakkan pembentukan bunga yang awal dan mendapat ketinggian yang sesuai (lebih kurang 100 cm untuk bunga keratan) maka lampu 100 watt dipasang (4 jam) setiap malam. Penggunaan lampu dihentikan apabila ketinggian pokok lebih kurang 35 cm (selepas 5-8 minggu).

Kudup bunga terbentuk selepas 2-3 minggu dan dituai selepas 6-10 minggu selepas lampu dipadam. Tempoh satu musim adalah 3-4 bulan. Jenis 'spray/pompon' ditanam melebihi 90% di Cameron Highlands berbanding jenis sekuntum. Jenis sekuntum terhasil apabila hanya sekuntum bunga terawal dijaga/dibalut, kuntuman lain dicantas.

Pembiakan boleh melalui keratan pucuk dan biji. Varieti popular ialah Reagan Sunny, Reagan Purple, Jaguar Red, Monalisa Yellow, Monalisa White, Dublin red dan Spider White.


Projek penanaman kekwa


Tapak projek yang dilengkapi
struktur pelindung hujan dan lampu


Batas penanaman

2 comments:

  1. thank kerana sanggup share info yang sangat berguna ini keep it up !!!

    ReplyDelete
  2. useful indeed..thanks!

    ReplyDelete

Sudi-sudilah meninggalkan pesanan...