Saturday, August 8, 2009

Air liur basi untuk kesihatan...

Beberapa tahun yang lalu, Penolong Kanan Pentadbiran SMKM ketika itu, Puan Saniyah bt Abas (kini Pengetua) pernah memberitahu saya, kalau nak awet muda, lepas bangun tidur teruslah minum air putih tanpa berkumur atau gosok gigi. Memang menarik petua tu, nak awet muda la katakan.. hehehe.... tapi tak tergamak saya lakukan... sebab tak biasa... rasa geli..

Tahun ini, beberapa bulan yang lalu.. suami saya beritahu, lepas bangun tidur, sebaik-baiknya terus berkumur-kumur dengan air putih dan telan terus air tersebut, elok untuk kesihatan katanya, dapat menghindarkan sakit tekak.... tak sanggup juga saya lakukan selalu... rasa geli...

Semalam, saya dapat emel... tentang air liur basi lagi.. katanya air liur basi punyai nilai kesihatan.. baginda Rasulullah saw juga mengamalkannya....... diakui juga dari sudut sains oleh kajian Pakar Pemakanan UPM....katanya air liur basi mempunyai enzim dan bakteria baik yang membantu sistem penghadaman... hmmm... nampaknya kenalah amalkan selalu... lupakan hal geli...

Tapi perlukan diingatkan, air liur basi yang diminum itu adalah untuk yang empunya diri, bukan untuk orang lain yer...

Terfikir juga... haiwan-haiwan yang menggunakan air liur untuk membersihkan diri dan merawat luka... pastinya menarik untuk dikaji....



tidur... gambar hiasan...




Keratan akhbar





2 comments:

  1. Salam...
    Tahniah atas pembinaan satu blog yang amat informatif.Keep it up!

    ReplyDelete
  2. salam nissa....

    terima kasih daun keladi...

    ReplyDelete

Sudi-sudilah meninggalkan pesanan...