Thursday, April 16, 2009

Lama tak nampak...

Hari ni saya ke Laman Agro, nak tengok ikan-ikan keli....... saya sibuk sikit kebelakangan ni, dengan kerja dan exam... kekangan yang menyebabkan saya tak dapat lagi meneruskan rutin harian saya setiap pagi bersama ikan-ikan tu...

Sesampainya di tangki... saya terus intai ikan-ikan tu... hihihi.... ikan-ikan tu pun intai saya.... dah lama tak nampak tuan dia ni....

Ikan-ikan saya dah besar, dalam kira-kira 6 inci dalam usianya 3 bulan. Sejak saya tambah keladi bunting yang baru, ikan-ikan saya dapat membesar dengan baik tanpa makanan tambahan, tanpa penjagaan yang rapi, tanpa perlu menukar air... airnya memang jernih... nampak ikan-ikan tu berenang di dalamnya..

Itu lah untungnya menternak ikan dengan cara organik.... walaupun saiznya mungkin tak sebesar ikan ternakan biasa, tapi penjagaannya amat mudah... dan yang penting rasanya sesedap ikan keli yang hidup secara semulajadi.


tak perlu tukar air


3 comments:

  1. salam..
    nak tanya lah.
    kawan saya ingin menjalan kan bisnes ni...
    dia nak tahu la .. kan air ikan x perlu ditukar selama 3 bulan atau lebih..
    nak kene pkai mesin sedot air untuk tapis air ikan supaya bersih x?atau xperlukan mesin cuma biar kan saja ke apa?

    ReplyDelete
  2. tambahan..
    saya tanya sebab saya nampak pancutan air didalam gambar diatas..
    kalau dah baca comment nie..
    blas kat nombor saya boleh?supaya dpat mmbantu masalah kawan saya ini..
    TERIMA KASIH
    HAKIM-0176215134

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum...

    memang la tak perlu tukar air sehingga ikan matang, tapi bila airnya dah berkurang kita perlu tambahkan air.. yang en. hakim nampak tu adalah air yang saya tambahkan ke dalam tangki ikan tanpa membuang airnya yang asal di dalam tangki ikan tersebut...

    ReplyDelete

Sudi-sudilah meninggalkan pesanan...