Saturday, April 4, 2009

Peritnya perjuangan

Mudahnya mengatur sesuatu perancangan... tapi melaksanakannya memang perit.. penuh rintangan dan cabaran.. kalau iman tak kuat, hati rapuh, maka berkuburlah semua perancangan..

Ketika ini saya dapat rasakan keperitan seorang usahawan tani dalam menjalankan projek-projek pertanian.. banyaknya rintangan yang perlu ditempuh.. peritnya adakalanya boleh melemahkan semangat..

Cabaran untuk saya...? yang masih belum selesai.... Ternakan ikan yang saya usahakan secara organik sentiasa ada gangguan dari luar.. pagar dicerobohi.. keladi-keladi bunting dirosakkan semuanya.... tikar getah yang diletakkan di lantai pun dah hilang entah ke mana... ikan? tak tau la berapa ekor yang dah hilang... hmmm... Nak siasat? Tak de siapa yang mengaku.. pelajar sekolah? Pelajar asrama? Orang Luar? .... ada kawan menyarankan supaya saya hentikan saja projek ni.. mungkin kasihan melihat saya yang sentiasa kelam kabut dengan masalah ikan-ikan ini.. Tapi saya tetap nak teruskan juga.. anggap ini semua ujian dari Allah swt untuk saya..

Cara atasi masalah...? meningkatkan keselamatan di Laman Agro.. Saya akan dapatkan pagar untuk menutupi seluruh Laman Agro (hingga ke bumbung).... ala ala penjara tu... apa nak buat, itu saja jalan yang saya mampu fikirkan setakat ini....


pokok keladi bunting yang dah rosak semuanya



Puan Nurul memberi palet kepada ikan



saluran over flow yang tercabut



saluran dibaiki semula



peritnya perjuangan......

2 comments:

  1. memang susah nak capai kejayaan.. perlu ketabahan.. semoga cikgu sentiasa tabah dlm hadapi ujian dan rintangan....

    ReplyDelete
  2. terima kasih.... salam perjuangan...

    ReplyDelete

Sudi-sudilah meninggalkan pesanan...