Wednesday, March 18, 2009

Perosak Sayur

Setelah lebih kurang 45 hari sayur kailan kami hidup dengan subur, ada penganggu yang menyerang.... ulat hijau yang panjang, bernama Plutella (nama saintifiknya, Plutella xylostella)... namanya memang sedap disebut tapi ia ulat perosak daun..... gara-garanya beberapa pokok kailan berlubang-lubang daunnya... oleh itu, ia perlu dihapuskan sebelum membiak dengan banyaknya..


Ulat Plutella
Plutella xylostella L

Makan daun di semua peringkat. Daun yang diserang menunjukkan lubang-lubang lutsinar.


Cara mengatasi

Sembur dengan Bacillus thuringiensis (saya akan terangkan nanti) jika terdapat 4 ekor larva/pokok. Jika perlu, sembur dengan racun serangga seperti acephate chlorifluazuron.

Setakat ini saya belum lagi menyembur apa-apa bahan kimia untuk mengawal perosak sebab masalah ini belum begitu serius, hanya terdapat beberapa ekor si plutella lapar ni dalam Laman Agro saya. Di samping itu, saya juga kurang berminat dengan penggunaan racun perosak. Setelah kailan ini saya tuai sepenuhnya esok, saya akan kosongkan polibeg tanpa sebarang tanaman dalam tempoh 2 minggu untuk melumpuhkan kitar hidup perosak ini... setelah 2 minggu, baru lah saya akan mula membuat penanaman semula.

Pengawalan cara organik...? saya belum pernah cuba... ada teman yang beritahu, kita boleh menggunakan air kisaran cili untuk disemburkan kepada tanaman... saya akan cuba dapatkan maklumat lanjut tentang perkara ini... tunggu....

No comments:

Post a Comment

Sudi-sudilah meninggalkan pesanan...