Tuesday, March 10, 2009

Kisah Ikan Keli

Sambungan kisah ikan tadi.. Sejak ia diternak, saya jadi bertambah sibuk. Setiap pagi, sebelum ke kelas, saya akan ke tangki penternakan untuk memastikan keadaannya baik dan tidak bermasalah seperti kes ikan puyu yang lalu. Masalah datang juga.. ketika itu setiap hari saya terpaksa mencuci air tangki ikan sebab berbau masam dan busuk. Berbagai dugaan tiba.. air yang ditakung keluar disebabkan kebocoran pada paip tangki... air ikan selalu berkurangan dan kotor.. ikan-ikan pula seolah-olah kelemasan... aduh... letihnya saya...

Bermula hadirnya ikan-ikan tersebut, saya jadi keletihan.. kelam kabut sepanjang di sekolah dengan kelas dan Pusat Sumber... balik rumah dah rasa nak terpengsan....

Seterusnya, di saat-saat genting tu, saya diberitahu oleh seorang kenalan, tentang ternakan ikan keli secara organik yang lebih mudah dan menjimatkan kos dan tenaga... ya Allah... bagai pucuk dicita ulam mendatang, pada hari itu juga, saya terus membeli kompos (baja untuk tumbuhan), mendapatkan pasir dan pokok keladi bunting. Bahan-bahan tersebut saya sediakan untuk ternakan ikan keli secara organik. Ikan-ikan saya tidak lagi diberi palet sebagai makanan tetapi memakan plankton yang tumbuh di air yang bertakung pada akar-akar pokok keladi bunting.

Alhamdulillah, sejak itu bebanan saya sudah berkurang... Tetapi rutin saya ke tempat ternakan ikan setiap pagi masih saya teruskan untuk memastikan tidak ada apa-apa masalah yang berlaku kepada ikan-ikan tersebut...



Kompos


Ikan keli dibawah keladi bunting yang terapung


2 comments:

  1. yo berminat tp kureng reasch are nk wat cam ner ek?

    ReplyDelete
  2. salam..

    byk info anda boleh dpt di internet atau bahan bercetak... anda boleh dapatkannya sblm jalankan projek...

    ReplyDelete

Sudi-sudilah meninggalkan pesanan...