Monday, March 9, 2009

Ikan oh ikan....

Kali pertama saya cuba menternak ikan memang pengalaman yang memedihkan. Sememangnya saya tak pernah menternak ikan sebelum ini.. Bela ikan emas kat rumah tu adalah, tapi hidupnya tak pernah lama.. mati la akhirnya. Nasib la...

Ikan yang mula-mula saya ternak adalah ikan puyu sebanyak 250 ekor, dengan saiz lebih kurang 1 inci bagi setiap seekor. Malangnya ketika benih-benih ikan itu mula sampai, dah banyak yang mati.. lemah semangat saya untuk meneruskannya. Seterusnya, tiap-tiap hari pasti ada ikan-ikan yang mati, terapung-apung di permukaan air. Hati saya betul-betul sedih, pelajar-pelajar saya pun begitu... hilang semangat kami melihat ikan-ikan yang mati setiap hari. Dalam pada itu, kawan-kawan saya, terutamanya cikgu-cikgu lelaki dengan nakalnya mentertawakan saya... aduh... lemah sungguh semangat saya ketika itu... sedih sangat....

Seterusnya saya kaji punca-punca kematian benih-benih ikan itu... Rupa-rupanya pengedar benih ikan tersebut lupa memasukkan anti-klorin ke dalam air sebelum ikan-ikan tersebut dimasukkan ke dalam tempat pemeliharaan, sebuah tangki air. Disebabkan kesilapannya, dia menggantikan ikan-ikan tersebut dengan benih ikan keli sebanyak 250 ekor dalam saiz lebih kurang 2-2.5 inci. Sejak itu, bermulalah hari-hari saya dengan ikan-ikan keli sebanyak 250 ekor yang semuanya sihat-sihat dan toleran terhadap persekitaran.


Ikan keli afrika

No comments:

Post a Comment

Sudi-sudilah meninggalkan pesanan...